Ik passi voor lassi - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Lisa Boer - WaarBenJij.nu Ik passi voor lassi - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Lisa Boer - WaarBenJij.nu

Ik passi voor lassi

Door: Lisa

Blijf op de hoogte en volg Lisa

05 Oktober 2013 | Nepal, Kathmandu

Sodeknetters, volgens mij is het verslag iets te lang geworden. Ik wens jullie succes. Je kunt het natuurlijk ook in delen opsplitsen. De audioversie is helaas tijdelijk niet leverbaar. Wel kun je, mits je niet van lezen houdt, iemand in je nabije (of verre, whatever) omgeving vragen om je voor te lezen. Of misschien is het geschikt voor je boekenclub? Of misschien mag je het lezen voor je boekenlijst? Kijk, dan sla je die twee vliegen in één keer plat.

Vorige week zaterdag heb ik gewerkt met Laura en Liesje. Van te voren hadden we bedacht om de dag te vullen met spelletjes die allen iets gemeen hadden: water! Waterballonnen doorgeven totdat een geblinddoekt iemand hard "Stop!" roept. Degene die dan de ballon in zijn of haar handen heeft moet deze stukknappen boven het hoofd. Snoephappen, ouderwets, in een bak met water. Tikkertje met natte vaatdoekjes. Estafettes, hinkelend, met een bakje water. Het kon niet op. We hadden er zin in! Aangekomen bij Tiom Laura was er een klein probleempje. Er was geen water. Ja, daar houd je dan als Nederlander of Belg (uiteraard ;)) geen rekening mee. Gelukkig is social worker Surya zo handig dat hij wel ergens water vandaan tovert. Plastic flessen met water vullen, een lege pennenhuls door de dop heen prikken en klaar is je waterpomp. Nepalezen zijn creatief, vinden overal wel een manier voor. Dat is toch een voordeel als je met zo weinig moet doen, je bent bij voorbaat al een uitvinder! 'Het beste idee van Nepal' zou de Nederlandse versie met gemak overtreffen. De waterspelen waren een groot succes. Nog voordat de waterballonnen gevuld waren hadden de ozo schattige jongens mij al nat gegooid, tot aan mijn onderbroek.

In de avond met Liesje en Laura gegeten bij Himalaya View, of iets dergelijks. Ik was ervan overtuigd dat dat het restaurant was waar ik die ene lekkere curry had gegeten met het Duitse meisje. Helaas, mijn tweede poging tot het vinden van dat restaurant was ook mislukt. Toen we van het dakterras naar beneden liepen, het restaurant in, dacht ik even dat ik gek werd. Ik schrok me een hoedje. Of beter gezegd: ik schrok me een hoed. Ik dacht even dat het niet waar kon zijn, maar het bleek toch echt zo te zijn. Iets waarvoor ik ieder jaar toch een beetje vlucht was mij hier in Nepal, in september, achterna gekomen. Daar, in dat restaurant, hoorde ik het. Last christmas van Wham! Walgelijk. Vreselijk. Pure ellende. Waanzin. Ongelofeloos. Ik kom er nooit meer.

Zondag had ik ochtenddienst en ik besloot in de middag een bezoek te brengen aan een masseur. Al een aantal dagen had ik erge last van een spier, net onder mijn linkerschouderblad. Gezien het steeds erger werd, wilde ik het even los laten masseren. Een uur rugmassage, waarbij de masseuse op de massagetafel gehurkt mijn rug losmaakte. Het was een stevige massage, maar het voelde goed. Na het uur zat ik onder de olie. Met vette haren - want ook mijn hoofd werd gemasseerd - liep ik terug naar het guesthouse. Naarmate de middag vorderde begon mijn rug wat pijnlijker aan te voelen. Aan het einde van de middag was ik aan het berichten met Irena. Ik zei haar dat ik het strand wel mistte, zin had om even naar het strand te gaan. De zilte geur, het geluid van de golven en het gevoel van rust en vrijheid. Ik hou van het strand. Die avond ben ik gaan eten bij La Casita, een Spaans restaurant hier in Boudha. Bovenop het dak, waar zich maar drie tafeltjes bevinden zat ik onderuitgezakt op een bankje. Een jongen naast me speelde op zijn gitaar. De lucht was prachtig, het begon net schemerig te worden. Uitzicht op de Stupa en daarachter de bergen. Met een mojito in de hand Irena een berichtje sturen om mezelf te corrigeren. Ik mistte het strand al niet meer.

Dinsdag was mijn vrije dag en had ik afgesproken met Laxmi, het meisje dat ik de week ervoor had ontmoet. We gingen met het busje naar White Monastery, wat wel meer dan een uur rijden is. Tot mijn grote schrik kwam ik erachter, toen we stonden te wachten op het busje, dat mijn sandaal stuk was gegaan. Ik en sandalen, het is een haat-liefde verhouding. Ik besloot om na de busrit nieuw schoeisel te kopen. Daar aangekomen sleurde Laxmi me direct mee naar een hoekje van de straat. Daar, onder een parasol, zat de held van de dag: een schoenmaker! Hij heeft mijn sandaal voor tien hele roepies gemaakt. Dat is omgerekend nog geen tien cent. Vanaf daar was het nog een beste klim naar het klooster. Het was bloedheet en Laxmi vroeg me meerdere malen of ik het niet erg vond om te lopen. Ik zei haar at ik van wandelen houd, dus dat ik het niet erg vind. Uiteindelijk bleek Laxmi het wandelplan niet zo'n heel ideaal plan te vinden, ze had het zo warm, en hield een taxi aan. Wie is hier nou de Nepalees?!

White Monastery is enkel geopend op zaterdag, maar de plek was prachtig. Ik had direct het idee dat ik weg was uit Kathmandu. Zoveel rust, schone lucht en enkel vogeltjes die je hoort tjilpen. We hebben er een tijdje rondgewandeld en besloten daarna te gaan lunchen. De plek waar we lunchten was fenomenaal. Een klein restaurantje met een heel klein terras. De eigenaar ging elk gerecht aan me uitleggen, maar had eigenlijk al besloten wat ik zou gaan eten, namelijk American chopsuey. Hij beweerde dat het de lekkerste was die ik ooit zou eten. Ik ging ervoor. En nu moet ik bekennen dat het de lekkerste Chopsuey is die ik tot nu toe gegeten heb. Laxmi vond het te pittig en wederom vroeg ik me af: Wie is hier nou de Nepalees?!

Aan het einde van de middag nodigde Laxmi me bij haar thuis uit. Ze woont met haar oom en tante - die zij haar ouders noemt - en haar twee nichtjes - die zij haar zusjes noemt - vlakbij het guesthouse waar ik verblijf. Bij aankomst ontmoette ik haar vader. Door omstandigheden kan de man niet werken en zit hij noodgedwongen elke dag thuis. Daar heeft hij een klein winkeltje (lees: twee vierkante meter) met zakjes shampoo, sigaretten, kauwgum en chips. Op deze manier probeert hij wat te verdienen. Die dag had hij 100 roepie verdient, wat gelijkstaat aan 80 cent. De moeder van Laxmi stond ik de keuken en begroette me vriendelijk. Beide ouders spreken geen Engels, maar na wat standaardvragen probeerde zij mij dingen duidelijk te maken. Laxmi legde mij uit dat ze zeiden dat ik altijd welkom was, ook als Laxmi er niet was. Ik hoefde mij niet alleen te voelen in Nepal, zij zijn mijn Nepalese ouders. Het ontroerde me. De vader ging vlees kopen. De buurman kwam met typisch Nepalees fruit aan als cadeau. En de moeder ging bij de buurvrouw zelfgemaakt Nepalees rijstbier kopen. Het was een feest. Ook de zusjes van Laxmi kwamen thuis en reageerde enthousiast. Het kleinste zusje, ongeveer acht jaar oud, liet ik met mijn telefoon spelen. Ze maakte van werkelijk alles foto's en gierde ervan. Uiteindelijk was het eten klaar en zijn we in de keuken gaan zitten. Dahl baht, uiteraard. Met mijn rechterhand, want met de linker veeg je je kont af, heb ik mijn eten opgegeten. Het was heerlijk. De moeder bleef naast me staan en controleerde of ik wel genoeg had. Ik vroeg Laxmi of haar moeder niet moest eten. Laxmi legde me uit dat haar moeder wacht totdat iedereen uitgegeten is en dan pas zelf gaat eten. Ik zei dat ik het zielig vond dat ze altijd alleen moet eten. Hier werd om gelachen. Tja, cultuur.

Deze dag was een wel heel bijzondere ervaring. Om zo dichtbij het echte Nepalese leven te komen vond ik uniek. Wel voelde ik me bezwaard. De mensen zijn niet rijk, maar verboden me om iets bij te dragen aan het eten. Ik heb me erbij neergelegd, maar zal het een andere keer goedmaken. Goh, wat een typisch Hollandse gedachte. Of een typische Lisa gedachte. Niet iets aan kunnen nemen, zomaar.

Woensdag was een hangdag. Nergens zin in, dus ook niks doen. Ergens koffiedrinken, stukje lopen en terug naar het guesthouse. Al lezend heb ik mijn dag doorgebracht. In de avond naar La Casita om wat te eten (Voor iedereen die Kathmandu eens bezoekt: ga hierheen!). Onder het genot van een caipirinha whatsappen met mijn lieve vriendinnen Fleur, Carline en Lianne. Trots op Lianne met haar nieuwe telefoon. Fleur besloot om ook een caipirinha te bestellen op een terras in Alkmaar. Trots stuurde ze een foto, zo dronken we toch nog een beetje samen. Klein verschil: mijn grote glas omgerekend €1,80. Fleur haar kleine glas €8,50.

Als activiteit voor de zaterdag hadden we een knutselactiviteit bedacht. Iedereen een vis laten maken, zodat we uiteindelijk per slaapkamer een aquarium konden maken. Alle voorbereidingen waren getroffen, het kon niet misgaan. Na het rinkelen van de bel verzamelden alle kinderen zich om de grote tafels voor de uitleg van de activiteit. Klein dingetje: Nepal ligt niet aan een zee of oceaan. Een vis is hier niet zo vanzelfsprekend als voor een kind in Nederland. Even dacht ik dat de activiteit gedoemd was om te falen. Ik probeerde nog een voorbeeld te tekenen van de meest simpele, en voor mij ook de enige vis die ik tekenen kan. We besloten maar om gewoon te beginnen. Na het uitdelen van gekleurd papier gingen de kinderen aan de gang. Mijn hemel, het zijn heuse kunstenaars. Complete origami vissen, getekende zeepaardjes, octopussen en zelfs een kikker. Mijn mond viel open van verbazing. Steeds kwam er weer een kind met een kunstwerk naar me toe dat af was en voelde ik me trots.

In de middag ben ik met twee jongens van Tiom Laura Home, Lies, Marcelin, Elizabeth en haar kinderen naar een circusvoorstelling geweest. Dit circus is opgezet voor jonge mensen die gered zijn van 'human trafficking'. Velen zijn gered uit Indiase circussen, waar zij vroeger aan verkocht zijn. Dit circus biedt voor deze jonge mensen een toekomst. Een bijzonder project met een geweldige gedachte. Bezoek eens: www.circuskathmandu.com. De jongens van Tiom Laura, beiden Sunil genaamd, hadden zich speciaal gekleed voor het uitstapje, wat een stoere jongens. Een stoere spijkerbroek met gympen en een overhemd van Dilip, de zoon van Elizabeth. Alledrie de jongens een sjaal om en een zonnebril op, alhoewel het regende. Het circus vond plaats in een zaal van een restaurant. Er waren enkel rijke Nepalezen en expats aanwezig, wat de sfeer totaal anders maakte dan dat ik tot nu toe gewend ben in Nepal. Het 'kijk mij eens' gehalte was nogal hoog, iets waar ik me niet erg in thuis voel. Maar wat was het optreden leuk. De jongeren wrongen zich in complexe acrobatische houdingen. Daarnaast was er een groep die ging breakdancen, heel leuk om te zien.

In de avond gegeten bij Flavor's in Boudha, waar een band Spaanse en Gypsy muziek speelde. Heerlijk!

Ik ontmoet hier veel bijzondere mensen. Met sommige heb ik vaker contact, met anderen is het eenmalig. Zo liep ik zondag op straat toen er een jongen met de fiets aan zijn hand naast me kwam lopen. Na een kort koetjes en kalfjes praatje vertelde hij me dat er voor elk gevoel een bepaalde kleur is. De jongen was energiek en lachte veel, wat me een vrolijk gevoel gaf. Hij vroeg me wat voor mij de kleur is van intense blijheid. Ik zei hem dat de kleur blauw dat voor mij is. Een warme blauw, maar toch ook fris, een beetje azuurblauw. "Oké, oké, stel je nu voor dat deze kleur als een bol op mijn hand ligt." De jongen bleef praten, zeg gerust ratelen, vol energie en opgewektheid terwijl we verder de straat inliepen. De jongen, ik weet zijn naam niet, liet me inbeelden dat die kleur op zijn hand lagen dat ik de kleur, en dus het gevoel, inademde. Dit herhaalde hij meerdere keren met een enthousiasme van heb ik jou daar. Ik kon niet stoppen met lachen. Tot slot stonden we midden in een drukke straat toen hij zijn hand in mijn nek legde. Ik kreeg overal kippenvel en kreeg een stoot aan energie. We namen afscheid en ik liep hard lachend weg terwijl iedereen me nakeek. How bizarre...

Zo ook maandag een bijzondere ontmoeting terwijl ik op straat liep. Een man sprak mij aan en vroeg mij of hij mij mocht interviewen voor zijn tijdschrift. Ik vroeg hem waar het over ging en hij antwoordde dat het zou gaan over mijn ervaring met Nepal. Als de nuchtere Hollander die ik ben flapte ik er direct uit: "En dan moet ik zeker iets kopen?" De man verzekerde me ervan dat dit niet het geval was. Oké, ik gaf het een kans. Hij legitimeerde zich en liet zijn tijdschriften zien. Hij vroeg mij naar mijn afkomst en mijn doel hier in Nepal. Uiteindelijk vroeg hij mij om zowel een positief punt als een negatief punt te noemen over Nepal. Daar hoefde ik niet lang over na te denken. Ik vind de Nepalese bevolking geweldig. De mensen die ik heb ontmoet zijn gastvrij en open. Ze leven met elkaar en voor elkaar. In Nederland is alles veel solistischer, iets wat me steeds meer tegen gaat staan. Daarentegen, zo vertelde ik hem, vind ik het een heel negatief punt dat kinderen hier met hun derde levensjaar al naar school moeten. Ze leren letters en cijfers schrijven en krijgen huiswerk terwijl ze nog amper een potlood vast kunnen houden. daarnaast worden kinderen op scholen nog steeds geslagen door de docenten. En, wat ik het meest vreselijke vind, gebeurt het dat kinderen voor de klas hun kleding uit moeten trekken als zij een foutje hebben gemaakt. Hier schrok de man van, wist hier niet veel over, maar gaf aan at hij het wilde publiceren. En dus heb ik de vriendelijke meneer gemaild met mijn verhaal. Het kan nog even duren voordat het nieuwe nummer uitkomt, gezien hij de drukkosten voor het vorige nummer nog moet afbetalen. Ha, we zullen het zien.

Dinsdag was ik vrij en heb ik in de ochtend de nieuwe vrijwilligers van Marinka Home, Corry en Henny, geholpen met het kopen van een simkaart. Vreemd is het wel, je hebt een pasfoto en een kopie van je paspoort nodig. Vervolgens ga je naar een gebouwtje waar je in het donker een stenen trap oploopt. Daarboven aangekomen kun je, nadat je duimafdrukken zijn vastgelegd, een simkaart kopen. Met blauwe duimen naar buiten. Ik ben een stukje meegelopen met Henny en Corry naar de grote supermarkt, maar kwam onderweg een busje tegen die naar Swayambhu ging en ik besloot erin te springen. Het busje was overvol en ik zat gehurkt terwijl ik zwaaide naar Corry en Henny. Ze keken me met open mond aan wat gigantisch op mijn lachspieren werkte. De avond zeiden ze me dat ze zich afvroegen of ik wel wist waar ik zou belanden en of ik nog wel terug zou komen. Het was me gelukt. Voor 30 roepie naar Swayambhu en daarna door naar Thamel voor 15 roepie. Een relaxte dag, lekker. Bij terugkomst in het guesthouse nog in de keuken gezeten met Marcelin, Henny, Corry en een bier. Goed.

Afgelopen woensdag was ik uitgenodigd om bij Laxmi thuis te komen eten. Omdat ik iets terug wilde doen heb ik wat cadeaus gekocht voor de familie. Jerrycan sap, koekjes, bananen en voor het jongste zusje een papieren vlieger met katrol. De familie was blij met de cadeaus en de moeder ging direct de keuken in om het eten te bereiden. Ik heb heerlijk gegeten en het was erg gezellig. Daarbij had de moeder ook lassi, een yoghurtdrank, gemaakt en ik heb er drie slokjes van geproefd. De volgende ochtend moest ik vroeg op om naar Tiom Laura te gaan. Ik voelde me erg misselijk, maar dacht dat het van het slechte slapen kwam. Ik at een banaan en besloot daarna, vanwege mijn moeheid en de vele regen, een taxi naar Tiom Laura te nemen. Onderweg beval ik de taxi te stoppen, zodat ik aan de kant van de weg de banaan eruit kon gooien. Als een zombie kwam ik bij Tiom Laura aan, waar iedereen mij vrolijk begroette met "Hello Didi!". Ik mompelde wat terug terwijl ik doorrende naar het toilet. Hallo bacterie, wees welkom! Lies gebeld en die is direct gekomen, zodat ik weer terug kon gaan naar het guesthouse. Met een emmer naast me in mijn bed gaan liggen. Beroerd. Ellendig. Walgelijk. Elke paar minuten naar de wc. Krampen in mijn maag. En waar zal het van komen? Lang leve de lassi.

Gelukkig ben ik niet meer in mijn vorige kamer waar het toilet het niet deed. Gelukkig ben ik niet onderweg ergens naartoe. Nee, gelukkig ben ik in het guesthouse waar alles schoon is. En waar lieve mensen logeren die af en toe bij me komen kijken en me voorzien van thee en tijdschriften. En Lies, die zorgt dat ik een appel naar binnen werk, mijn overheerlijke opgeloste ORS opdrink en crackers komt brengen. Lieve mensen, dankjulliewel.

En dan zit er niks anders op dan je eraan over te geven en uit te zieken. Laat dat nou net niet mijn sterkste punt zijn, maar ik voel dat het niet anders kan. En dus lig ik, lees ik, zit ik op de wc, lig ik weer, zit ik weer op de wc, lig ik weer, luister naar de mooie stem van Jamie Woon, zit ik op de wc, lig ik weer, staar ik voor me uit, zit ik weer op de wc, luister ik naar de mooie muziek van Michael Kiwanuka, zit ik weer op de wc, zit ik nog steeds op de wc en probeer ik tussendoor genoeg te drinken. Ach, het hoort erbij. Weer een ervaring rijker. Nu snel aansterken zodat ik weer te werk kan. Dit vind ik maar niks. Bah.

Als laatste nog even een bedankje. Gul, jongen, je bent een schat. Je wil vast niet horen dat je een schat bent, maar ik vind het toch. Bedankt voor het briefje en de twintig euro. Dat je een avond kroeg hebt opgeofferd voor de kinderen hier vind ik te gek! Ik zou er op willen proosten, maar dat gaat wat lastig. Je hebt het hart op de goede plek, houwezo!

Ik ben niet gek, ik ben een vliegtuig.







  • 05 Oktober 2013 - 18:10

    Carline:

    Ondanks de lengte jouw prachtige verhaal in één teug uitgelezen.
    En even moeten schaterlachen om je moment met 'Wham'! Hilarisch! Haha :)
    Waar is Mariah Carey als je haar nodig hebt? ;p

    Beterschap schatje en ik kijk alweer uit naar je volgende blog!

    Dikke knuf en kus


  • 05 Oktober 2013 - 18:18

    Irena Ligthart:

    Oi lisa, wat weer een mooi verslag! Hopelijk voel je je al weer wat beter en heb je het nu en niet als ik bij je op je kamertje lig.
    Ik had Houwezo (vanbergens) wist je nog niet Lisa maar we moeten hem tegenwoordig zo noemen,
    al een avond gemist in de Pi...hopelijk volgen er meer.
    Nog maar een week of drie....
    Kuz

  • 05 Oktober 2013 - 18:55

    Houwezo:

    Even twee correcties, Lisa ik heb er geen avondje kroeg voor opgeofferd hoor (het kan ook te gek), en Irena ik kom nou al een jaartje of 5 in de pi en je weet nog steeds niet hoe ik heet, schaam je, mijn naam is van Berge, dus voor jou meneer van Berge ! :-)

  • 05 Oktober 2013 - 19:39

    Lisa De Boer:

    Carline, je zult me niet geloven, maar ik hoor jou nog liever zingen!

    Gul van Berge, ik ga je steeds schattiger vinden. Inderdaad Irena, schaam je! Gul, ik zal Irena over ongeveer drie weken elke dag jouw naam laten zeggen, zodat ze, als ze weer terug in Nederland is, jouw naam vloeiend uitspreekt. Ik zal ervoor zorgen dat ze het ontHOUWEZOu!

    Ik kon me al niet voorstellen dat je een avond had opgeofferd, hooguit een half avondje. Maar alsnog, super bedankt! Als ik weer een keer terugben in Nederland kom ik een biertje bij je drinken! Ik ben heel goed in mezelf uitnodigen, maar meld het wel van te voren. Dat dan weer wel.

  • 05 Oktober 2013 - 19:57

    Ilona Fokkens-Verkaik:

    Hoi Lisa, wat weer een prachtig geschreven verhaal. Ik heb me aan me woord gehouden en goed opgelet met boodschappen doen en ik heb zojuist 20 euries overgemaakt voor de kinderen daar.
    Ik hoop dat je snel weer bent opgeknapt en je je weer goed voelt.

  • 05 Oktober 2013 - 22:08

    Jan Hoving:

    Zo, twee verhalen achter elkaar gelezen, heb "aandacht" gemist, nu door Hennie op attent gemaakt, zit nu wel ietwat groggy alles binnen te laten komen, wat een verhalen. Van Irena hoorde ik vandaag, dat het alweer beter met je ging. Naar aanleiding van je AANDACHT verhaal zullen we wat overmaken en daarna bedenken wat we zullen laten staan, waarschijnlijk 'drank' want dat tikt zo lekker aan. Prachtig dat je zo mooi werk doet en daarnaast je ook enorm vermaakt, groet, Jan.

  • 06 Oktober 2013 - 12:29

    Fanny:

    Die titel! Ik lag al in een deuk voordat ik überhaupt begon met lezen..........
    Errug lekker geschreven weer, je kan t heel goed, iets mee doen dus ja.......zal een onderwerp bedenken.
    Blij dat je weer wat opgeknapt ben, had ook niet anders verwacht, alhoewel ik dan ook een beetje onrust voelde. Yoghurt opzich is natuurlijk al een bron van allerlei rare bacteriën, om over die lassi maar niet te spreken.........was t wel koei?
    Ach ja, weer een boost voor je weerstand!
    Ga maar weer snel genieten van je 'thuiskomst', ik geniet mee.
    Vind je leuk, ben gek op je, hou van je!
    Dikke pakkerd

  • 06 Oktober 2013 - 12:35

    Lisa De Boer:

    Ilona en Jan. Geweldig dat jullie dat doen! Als een slappe theemuts die ik ben, ben ik tegenwoordig ontroerd door al het goeds wat mensen verrichten. Dank dank dank!

    Fanny, zusterd, ik heb het vermoeden dat het geen koei was. Het was buffallo. Doet me altijd denken aan Bob Marley. Al heulemaal na mijn bier in Thamel met Bob Marley.
    Weetje, toen ik las dat je lachte toen je de titel las van mijn blog... Toen hoorde ik je lachen. Dat was grappig. En nee, ik zit niet te hallucineren. Vandaag gegeten en aangesterkt. Morgen te werk hoor, ben het nu wel zat! :) love you!

  • 06 Oktober 2013 - 12:39

    Irena:

    Sorry Meneer Houwezo van Berge...
    Ben ook niet zo goed met de ZUID Koreaanse taal....

  • 06 Oktober 2013 - 13:12

    Lisa De Boer:

    Gul "Houwezo" van Berge, je hebt me even heel hard laten lachen. Dank daarvoor.
    Irena, succes!

  • 06 Oktober 2013 - 13:20

    Irena:

    그래서 사랑

  • 06 Oktober 2013 - 13:21

    Irena:

    O sorry van Berge vergeten....

  • 06 Oktober 2013 - 15:39

    Houwezo:

    Irena, ik geef t op, je bent een hopeloos geval ! :-)

  • 06 Oktober 2013 - 22:23

    Harry:

    Hey kleine grote strandbuuf. Harry hier. Wat ben je lekker aan het schrijven. Kan ook niet anders als dochter van de boekenspecialist! Wat een geweldige ervaring. Die neem je mee hoor!
    Mooi he andere mensen uit andere culturen ontmoeten. Mijn slogan ieder mens is leuk tot het tegendeel bewezen is. Een totaal andere instelling dan in ons kleine kikkerland en zoals je schrijft:
    "Ik vind de Nepalese bevolking geweldig. De mensen die ik heb ontmoet zijn gastvrij en open. Ze leven met elkaar en voor elkaar. In Nederland is alles veel solistischer, iets wat me steeds meer tegen gaat staan" kan ik dat begrijpen.
    Als je dan weer terug bent ga je toch weer mee in de vaart der volkeren. Geniet van elke minuut bij deze bijzondere verrijking van je leven.

    Grote groet Harry

  • 08 Oktober 2013 - 14:54

    Joke:

    Lieve Lies, je hebt niet overdreven het was een hele zit dit keer, maar zoals alle keren weer ZEER de moeite waard om effe voor te gaan zitten. Slim ook om zo uitgebreid verslag te doen. Voor ons om je te volgen en mee te leven en voor jou als dagboek want zeg nou zelf dit kun je nooit zo vertellen als je weer thuis bent. Ik ga vanaf nu denken: WHAM... daar is lekker weer een verhaal van onze wereldburger. Dikke zoen. Joke en Peter. X

  • 10 Oktober 2013 - 19:54

    Miriam:

    Wat een geweldig verhaal weer lieve Lisa! Hoop dat je weer bent opgeknapt xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lisa

Actief sinds 17 Juli 2013
Verslag gelezen: 684
Totaal aantal bezoekers 25526

Voorgaande reizen:

14 Augustus 2013 - 01 Maart 2014

Lisa the Farmer goes international

Landen bezocht: